Завдання з 6.04 до 10.04

Привіт, мої любі! 
Як же я  за вами скучила!
Але все одно треба працювати, адже 
карантин -це не канікули.
Працюй самостійно – записуй свої думки, а не мамині чи таткові, краще потім прочитай свої речення батькам і вони обов’язково будуть тобою пишатись.
Буде дуже добре, якщо  ви спочатку  зробите ранкову зарядку, смачненько поснідаєте, а потім  почнете працювати!

6 квітня, понеділок.

Математика
Знаходження швидкості, часу, відстані, користуючись формулою шляху. 

Сьогодні ми працюємо на с. 71-72, №1-6. Ми закріплюємо  та розвиваємо здібності у розв'язанні задач на рух, сформовані на попередніх уроках.
Завдання 1."Бліц-турнір", треба скласти вираз та записати його в рамку.
Для БАТЬКІВ підказка:
а) (а:2)*5 ;
б) b : 3 - b: 4 ;
в) n * 3 + m *2 ;
г) d - c *5 .
Завдання 2.
Щоб довідатися, яку відстань пройшли лижники за 7 днів, треба шлях, пройдений ними за один день, помножити на 7.Шлях за один день дорівнює добутку швидкості лижників на час руху.
Для БАТЬКІВ підказка:
1) 6 * 9 = 54 (км) -проходили лижники за один день;
2) 54 * 7 = 378 (км).
Відповідь: за 7 днів лижники пройшли 378 км.
Завдання 3. 
Щоб довідатися, скільки часу Сергійко біг, треба пройдену відстань поділити на його швидкість. Швидкість відома - 200 м/хв. А відстань можемо довідатися, помноживши довжину одного кола на 8.
 Для БАТЬКІВ підказка:
1) 400 * 8 = 3200 (м) - пробіг Сергійко;
2) 3200 : 200 = 16 (хв).
Відповідь: Сергійко біг 16 хв.
Завдання 4.
Щоб довідатися, скільки часу затратить поїзд на шлях від міста А до міста В, потрібно відстань між цими містами поділити на швидкість поїзда. Відстань відома - 2700 км, а швидкість поїзда дорівнює швидкості літака, діленій на 10.Швидкість літака можемо довідатися, поділивши його шлях на час.
Щоб відповісти на друге питання задачі, треба з часу поїзд відняти час літака.
Для БАТЬКІВ підказка:
1) 2700 : 3 = 900 (км/год) - швидкість літака;
2) 900 : 10 = 90 (км/год) - швидкість поїзда;
3) 2700 : 90 = 30 (год) - час поїзда;
4) 30 - 3 = 27 (год).
Відповідь: поїзд проїде весь шлях за 30 год, літаком летіти швидше на 27 год.
Завдання 5. 
Щоб довідатися, о котрій годині мотоцикліст виїхав з Лебедина, потрібно від часу прибуття відняти час, котрий він був у дорозі. Час прибуття відомий - 13 год 20 хв. А час у дорозі дорівнює сумі часу, котрий мотоцикліст їхав, і часу, витраченого на зупинки.
Для БАТЬКІВ:
1) 72: 36 = 2 (год) - час, що мотоцикліст їхав;
2) 25 + 45 = 70 (хв) - час, витрачений на зупинки;
70 хв = 1 год 10 хв
3) 2 год + 1 год 10 хв = 3 год 10 хв - був у дорозі мотоцикліст;
4) 13 год 20 хв - 3 год 10 хв = 10 год 10 хв.
Відповідь: мотоцикліст виїхав о 10 год 10 хв.
Завдання 6. При виконанні цього завдання прошу згадати формули знаходження площі та  розподільний закон множення, котрий ілюструється за допомогою прямокутника. Так, площу великого прямокутника можна знайти, з одного боку, як добуток довжин його сторін:
(50 + 6) * 38 = 56 *38=...
З іншого боку, площу цього самого прямокутника можна знайти, як суму двох його частин:
50 * 6 + 6 * 38 = 300 + 228 = ... площі прямокутника потрібно в
Це завдання є підготовчою роботою до наступних уроків.

Українська мова
Характеристика речень.








Працюємо ми на с. 12-15, вправа 17-19. 
Вправа 17. Прочитайте уважно, вголос казку "Дружна галявина". Кольоровими олівцями, як зазвичай ми робимо обведіть або підкресліть важливу інформацію про речення.
Вправа 18. Спробуйте намалювати уривок цієї казки або створіть малюнок своєї казки про речення.
Вправа 19. Прочитайте висловлювання. Чи є воно реченням? Докажи, підкресли у ньому головні члени речення та другорядні. У маленькому зошиті Склади та запиши 2-3 речення.


Літературне читання
Валентина Ткаченко «Квітень»

Сьогодні ми працюємо на с. 165, виразне читання вірша, усно відповідати на питання до віршика. 
Послухайте аудіозапис цього віршика.



Навколишній світ
                     Спостереження. «У гості до березня»

Завдання : с. 23-24,№1-5 читати  та уважно виконати завдання.
Прошу послухати казку "Як Квітень  у гості до Березня ходив".



Фізкультура
Щоб бадьорим зранку стати,
Щоб здоровими зростати,
Треба, хлопчики й дівчатка,
Починати день з зарядки.

Основи здоров'я
Дорогі мої учні, будьте обережними:

  • Не забувайте ретельно мити руки (щонайменше 20 секунд) або обробляти дезінфікуючими засобами;
  • уникайте тісного контакту(ближче ніж 1,5 метра) з усіма, хто має гарячку та кашель;
  • якщо маєте підвищену температуру тіла, кашель й утруднене дихання, терміново зверніться до лікаря;
  • не споживайте сирих чи недостатньо термічно оброблених продуктів тваринного походження;
  • відмовляйтесь від прийому їжі з загальних упаковок або посуду, куди  багато людей занурюють руки;
  • уникайте місць масового скупчення людей.
Ось і все на сьогодні!!!

7 квітня, вівторок.

Математика

Знаходження швидкості, часу, відстані, користуючись формулою шляху. Повторення.
Працюємо на с. 72-73,№ 7-12. У цих завданнях вам, діти, треба повторити раніше вивчені  теми. Завдання 7. При виконанні цього завдання прошу згадати формули знаходження площі та  розподільний закон множення, котрий ілюструється за допомогою прямокутника. 
Завдання 8. Знайди значення виразу, підставляючи замість Х числа.І у вас буде 6 прикладів.
   Завдання 9. Розв'яжи рівняння і зроби перевірку.
Завдання 10. Розв'яжи приклади та розмісти  відповіді у порядку зменшення. І ти дізнаєшся до кого прийшли герої казки О. Волкова "Чарівник Смарагдового міста" Еллі, Тотошка, Лев, Лісоруб та Опудало.
Завдання 11. Для розв'язання цієї задачі я пропоную використати знання про множини. Хай множина учнів, які ходили до гуртка з математики, буде М, а учнів , що ходили на гурток з навколишнього світу  Н.  Тоді виходить ,що:
М - 16 учнів
Н - 16 учнів


M ‎‎U H - ? чол.
1) 16- 10 = 6 (уч.) - будуть займатися тільки математикою;
2) 16 - 10 = 6 (уч.) - будуть займатися тільки "навколишнім світом";
3) 6+6+10=22 (уч.)-записалися до гуртків;
4) 25-22=3(уч.)
Відповідь: 3 учнів класу не записалися до жодного з цих гуртків.
Завдання 12 на уважність. Знайдених піратів розфарбуй кольоровими олівцями. Скільки  ти нарахував?

Українська мова

Основа речення. Непоширені речення.

Завдання: с. 16-25, вправа 20-25, вивчити правило.


Вправа 20. Продовжи висловлювання "Весну порівнюють з дівчиною у віночку, тому що..." та запиши його у зошит.
Вправа 21. У підручнику запиши безвідривне сполучення літер та доповни рядок власними варіантами. Потім прочитай речення та пропиши його.
Вправа 22. Вчимося говорити правильно.Сьогодні говоримо про назви квітів.

Нарцис - багаторічна рослина, відноситься до роду Амарілісових. Існує більше 60 видів, але в садівництві використовується близько 25. З давніх-давен люди приписували їм різні властивості, їх використовували в парфумерії, робили ефірні масла з квітів. Починаючи з 19 століття нарциси стали дуже популярними у всіх країнах. Цікавим фактом про нарциси є те, що подарувати букет цих квітів в Італії вважається освідченням у коханні.

Конва́лія звича́йна, або конва́лія травне́ва  — багаторічна рослина родини Холодкових, представниця монотипного роду Конвалія. Рослина отруйна, використовується як декоративнаефіроолійна та лікарська.


Вправа 23. Усно. Спробуй  переказати казку "Дружна галявина" батькам або бабусі.
Вправа 24. Проведи дослідження:
1) Прочитай словосполучення слів та порівняти їх. Кольоровим олівцем підкресли речення.
2) Знайди на с. 12-15 в казці "Дружна галявина" поняття "речення", що про нього розповідається та прочитай.
3)Усно встанови зв'язок між головними членами речення за допомогою питань.
Вправа 25. Допиши твердження. 




Навколишній світ


Спостереження "У гостях до березня"
Працюємо на с. 25-26, №6-10, читати  та уважно виконати завдання. 


ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ

Вчитель пропонує вам, діти, зробити об'ємну аплікацію "Дерево"


8 квітня, середа.

Математика

Множення на двоцифрове число.

Завдання на сьогодні с. 74-75, № 1-6. 
Завдання 1. Усно поясни зміст рівності.Як називається ця властивість множення?(Розподільні властивості множення).
Завдання 2. Послухай  пояснення.

 а) За допомогою розподільної властивості множення знайди значення добутку.
21 * 56= 21 * ( 50 + 6) = 21*50 + 21 * 6 = 1050+126=1176
21* 50 = 1050
21* 26 = 126
б) Усно поясни спосіб запису множення на двоцифрове число "у стовпчик". 
Вивчи правило: 
Щоб помножити будь-яке число на двоцифрове, достатньо помножити це число спочатку на одиниці, а потім на десятки і добутки додати.
Завдання 3. Усно дай відповіді на запитання.
Відповіді на поставлені питання містяться  записі розв'язання прикладу: у 8 рядах 256 місць, у 10 рядах - 320 місць, а в 18 рядах - 576 місць.
Завдання 4. Усно. У завданні опрацьовується спосіб коментування множення на двоцифрове число.Чи правильно дядько Федір розв'язав і прокоментував приклад?
Завдання 5Розв'яжи приклади з коментуванням:
а) у підручнику;
б) у зошиті.
Задача 6 на повторення формули руху.
1) 54 : 3 = 18 (км/год) - швидкість велосипеда;
2) 18 + 2 = 20 (км/год) - швидкість після збільшення;
3) 20 * 5 = 100(км) - відстань, яку Пєчкін проїхав за 5 год;
4) 54 + 100 = 154 (км)
Відповідь: 154 км проїхав велосипедом поштар Пєчкін.

Українська мова

Основа речення. Непоширені речення.

Завдання:  с. 18-19, вправа 26 -31, повторити правило.
Повторіть правило. 
Вправа 26. Прочитай речення. підкресли кольоровими олівцями в реченні підмет і присудок. Встанови зв'язок між головними членами речення(Постав питання усно).
Вправа 27. Прочитай словосполучення та продовж добирати дієслова, вжиті в переносному значенні.
Весна уквітчала, веселі бджоли.

Вправа 28. Із слів кожної групи слів склади й запиши речення у зошит. Наприклад: 
Ось прийшла весна, ніби дівчина у віночку. ЇЇ вбрання приваблює мальовничими квітами.
Вправа 29. ЗА БАЖАННЯМ. Напиши маленький твір про квітку, використовуючи тільки непоширені речення.
Вправа 30. Робимо у підручнику. Прочитати текст, усно визначити тему і мету( про що текст та для чого).Підкреслити в ньому граматичну основу кольоровими олівцями, встанови зв'язок слів.
Вправа 30. Створити схему непоширених речень.

Літературне читання

Андрій Мястківський «Розмова з одудом»,
 Леся Українка «Уже весняне сонце припікає».
Сьогодні ми працюємо на с. 166., будемо вчитися виразно вірші.
 Послухайте вірш.
Хто це тут за осокою?
Одуд з дудкою лункою.
Оду-ду, оду-ду --
Сам я граю на дуду.
В Гринько.                                              
Так, це одуд. Що ви знаєте про цю пташку?
   
                                       
Існують пернаті, чиї негучні, монотонні голоси наділені дивовижною властивістю - підкреслювати полуденну тишу. Здається, що звуки народжує сам навколишній простір, і дуже важко визначити, де ховається таємничий черевомовець. Саме таким є воркування горлиці і дзижчання зеленяка. Спекотний полудень десь в чорноземній станиці, на українському хуторі чи в середньоазійскому селищі майже неможливо собі уявити без невгамовного "дудіння" одуда.  
Чубатий черевомовець
  У більшості європейських мов назва цього птаха - промовисто звуконаслідувальна. Наукова латина "Upupa epops", російська "одуд", українська "одуд", англійська "hoopoe", французька "huppe" ... Гучна, чутне віддаля "уп-уп-ум" важко сплутати з голосом якогось іншого птаха. Хіба що в Південному Сибіру чи на Далекому Сході часом примариться одуд у крику глухої зозулі - схожі тембр, гучність, "черевомовність", а кількість складів завжди парне - "дудудуду, ду-ду, ду-ду, ду-ду ..." Але глуха зозуля - птах тайговий, одуд ж у тайгу заходить рідко - він житель узлісь і відкритих просторів. Взагалі одуд - теплолюбний південець, як і інші представники ряду ракшеподібних - рибалочки, бджолоїдки, сиворакші. Північна межа його поширення - області середньої тайги в Європі та південної тайги в Сибіру, хоча часом на залітних птахів можна натрапити навіть на арктичних побережжях. Тим не менш, одуд не зміг освоїти деякі острови помірних широт - Британські, Курильські, Сахалін, Хоккайдо. Найбільш численний одуд в тропіках і субтропіках - населяє всю Африку до мису Доброї Надії і Азію до Шрі-Ланки і Малаккського півострова. Мешкає він також па Канарських островах і на Мадагаскарі, а ось на островах Малайського архіпелагу, в Австралії, Океанії і в західній півкулі цього птаха не зустріти.  
Зовнішність одуда так само характерна, як і його голос – побачивши раз, його важко не впізнати при наступних зустрічах. Рудувато-вохриста голова, спина і груди, контрастні, чорно-білі смуги на крилах і хвості, дзьоб у вигляді тонкого, злегка вигнутого донизу шила. Крила короткі, дуже широкі, закруглені, політ пірнаючий, як у метелика, повільний, хвилеподібний. Але головне - чубчик, якого немає ні в однієї птахи наших помірних широт. Ну що цікаво?! Тоді більше про цього птаха ви дізнаєтеся за посиланням http://pernatidruzi.org.ua/odud_pernatyi_skuns.html.
 А ось Леся Українка знайомить нас з іншим птахом- ЗОЗУЛЕЮ.

Що ви знаєте про зозулю?
Зозуля населяє всю Європу, великі регіони Азії, невеликі ділянки на півночі Африки. Як і всі перелітні птахи, вона відлітає зимувати до Південно-Східної Африки або Південно-Східної Азії, а в рідному краї селиться на луках, полях, серед пагорбів і по краях густо зарослих очеретом боліт. В Україні мешкає повсюдно. В горах Європи зозулі зустрічаються на висоті до 2500 м, а в Азії – до 4000 м над рівнем моря. В місцях зимівлі вони вибирають місцевість, що схожа на їх батьківщину, рішуче уникаючи пустель, густих лісів, відкритої до вітрів тундри і регіонів щільної міської забудови.
Зозулі живуть усамітнено, утворюючи пари лише на короткий час у розпал шлюбного сезону. Кожний птах займає певну ділянку, яка все ж не має чітко встановлених кордонів – її площа залежить від віку та розмірів хазяїна. Територія самиці, як правило, менша і може частково збігатися з володіннями самця. Самець сповіщає сусідів про свою присутність гучним кукуванням і пильно охороняє кордони ділянки. Зозуля харчується комахами. Основу її раціону складають гусінь, жуки, бабки, коники, кобилки, на яких вона полює із засідки, нерухомо чекаючи в гущині гілок. Видивляється здобич на відстані до 50 м, миттєво захоплює її і одразу ж повертається на свій пункт спостереження. Найулюбленіші ласощі зозулі – волохата гусінь соснового шовкопряда. Схопивши жертву, вона в першу чергу розбиває їй голову, а потім, тримаючи в дзьобі, енергійно крутить нею в повітрі, щоб спорожнів кишечник здобичі. Коли комах мало, зозулі їдять дощових червів, слимаків і дрібних жаб. Дорослі птахи відлітають на зимівлю на початку вересня, а молодь – в жовтні.



9 квітня, четвер.

Літературне читання

Біографія, М. Сингаївського, Микола Сингаївський «Вийшов травень з лісу»
Завдання: познайомитися з біографією М. Сингаївського  та вивчити вірш на с. 167.


Діти вивчити вірш напам'ять та зняти відео до 13 КВІТНЯ. Далі не приймаю.

Українська мова
Поширені речення.
Завдання: с.19-22 , вправа 32-38, вивчити правило.  
Вправа 32. Продовжи висловлювання "Коли я чую пташиний спів..." та запиши його у зошит.
Вправа 33. У підручнику запиши безвідривне сполучення літер та доповни рядок власними варіантами. Потім прочитай речення та пропиши його.
Вправа 34. Вчимося говорити правильно. Сьогодні говоримо про назви "вирій, ирій".

Що таке “вирій”, та чому “птахи летять у вирій”? Яке походження цього вислову?

Cловник-довідник пана Жайворонка „Знаки української етнокультури“:
  1. теплі країни, краї; також теплі води; слово (давнє «ірсад») означає «теплий край», можливо, від грецьк. «ір» — «весна»; за повір’ям, вирій пов’язаний з раєм, теплою, вічнозеленою й сонячною краї­ною, розташованою далеко на Сході, за морем, куди на зиму від­літають птахи, а на Здвиження ні­бито уповзають туди до своєї мате­рі й плазуни […]
  2. (з великої літери) Ви́рій = Ура́й — у східнослов’янській міфології — стародавні назви раю — блаженної сторони, вічної весни, вічного світла і Райського (Світо­вого) дерева, Дерева життя, біля вершини якого нібито мешкають птахи та душі померлих.
 Ирій, -рію, м. = вирійГуси, гуси білі в ирій полетіли. 
Пташки, що влітку так співали, у ирій вже поодлітали. 

Вправа 35. Прочитай текст та добери до нього заголовок. У зошит випиши речення, у якому ти сам можеш знайти його граматичну основу., підкресли підмет та присудок..
Вправа 36. Проведи дослідження:
1) Прочитай групи речень та порівняти їх. 
2)Кольоровим олівцем підкресли головні члени речення.
3) З'єднайте речення, які мають спільні ознаки.
4) Усно. Що відмінного між реченнями обох колонок?
5) Знайди на с. 12-15 в казці "Дружна галявина" інформацію про  види речень та прочитай.
6)Запиши назви видів у кожній колонці.
Вправа 37. Допиши твердження. 


Вправа 38. Дивлячись на зразок, проведи дослідження послідовності встановлення зв'язків між членами речення та  визнач послідовність дій( у квадратиках постав цифри).


 Математика

Множення на двоцифрове число.
Завдання: с. 75-76, № 7-12.
Завдання сьогодні направленні на закріплення та повторення вивченого матеріалу.
Задача 7. Щоб довідатися,скільки часу буде потрібно поштовому голубу, треба відстань, яку йому треба пролетіти, поділити на його швидкість. Швидкість голуба відома- 50 км/год, відстань- 130 км.
1) 130 : 50 = 2 (ост 30) (год) ч- час на доставлення повідомлення
 2 (ост 30) = 2 год 30 хв
Перевірка: 50*2+30 = 130
2год < 2 год 30 хв ; 3 год > 2 год 30 хв.
Відповідь: поштовий голуб встигне доставити це донесення за 3 години.
Завдання 8. Склади рівність.
а) n + 17 = m;
б) x * 8 = y;
в) a + 92 = b;
г)k : 5 = d.
Завдання 9. В одній добі 24 год, то вираз буде 24 - t.Треба замість букви t  підставити його значення 8,10, 12.
24 - 8 = 16
24 -10 = 14
24 -12 = 12
Завдання 10. Запиши у зошит програму дій у вигляді виразу з дужками. Знайди значення одержаного виразу.
(2 488 +4 512)* 593- (485 830 - 37 598) : 8 = 4 094 971
Завдання 11. Розв'яжи рівняння усно та  відповіді запиши у квадратики.Розмісти відповіді прикладів у порядку збільшення і прочитай ім'я казкового героя.
Завдання 12. ЗА БАЖАННЯМ! У трьох множинах розмісти 9 елементів за такими умовами: в одній з множин було 2 елементи, у другій - 5  елементів, а в третій - 7 елементів.

Навколишній світ

Березневі зміни в житті рослин і тварин.

Працюємо нас. 27 -28, читати і виконати завдання.
Характерною особливістю клімату України є чітко виражені пори року та переходи від однієї пори до другої. Причиною зміни пір року є рух Землі навколо Сонця і нахил земної осі до площини орбіти. Через відхилення осі землі від площини орбіти земна куля повертається до Сонця більше то північною, то південною півкулею і відповідно кожна півкуля нагрівається то більше, то менше.
Весняні явища в житті рослин.Збільшення сонячної радіації викликає весняне пробудження в природі. У дерев починається рух соків, що легко виявити на пораненому стовбурі: з рани капає прозора солодка рідина. Помічено, що найраніше рух соків починається у клена гостролистого і берези. Аналіз весняного соку показує, що головною його частиною є фруктовий цукор. Звідки він береться?
Навесні у зв'язку з відновленням життєдіяльності дерев усі тканини наповнюються водою: коріння починає подавати воду. Вода, що надходить у рослину, випаровується дуже повільно. У рослині, що прокинулася, починають розчинятися зимові запаси поживних речовин. Розчини, що утворюються, разом з водою пересуваються вгору, до бруньок.
Через 10—12 днів після початку руху соків починають бубнявіти бруньки. Дерева й кущі, що запилюються вітром, зацвітають раніше, ніж з'являється листя. Першою в нас зацвітає вільха; це зумовлено тим, що суцвіття вільхи утворюються у самий розпал літа, хоч серед листя його не видно. Протягом літа сережки ро­стуть і до жовтня досягають нормального розміру. В такому ви­гляді вони всю зиму висять на оголених гілках з тим, щоб у перші теплі весняні дні зразу почати свій розвиток. Досить одного тижня, щоб вони помітно збільшилися і розкрили свої пильники.
Майже одночасно з вільхою, коли ще в глибині лісу лежать замети снігу, зацвітає ліщина. Раннє зацвітання ліщини, як і вільхи, можливе завдяки попередній підготовці її суцвіття. Протягом усієї зими на гілках можна побачити чоловічі сережки, в яких є цілком сформовані квітки. Вони стійко переносять тридцятиградусні морози.
Вільха і ліщина — вітрозапильні рослини. В період цвітіння вони не мають листя. їхні листові бруньки починають розгортатися тоді, коли рослини відцвітають. Це важливе пристосування до вітрового запилення, бо якби дерева в момент цвітіння були у своєму літньому вбранні, пилок, осідаючи на листі, не виконував би свого призначення.
Ранньою весною привертає увагу цвітіння верби — однієї з перших медоносів, що запилюються бджолами.
Наприкінці квітня починає розгортатися листя в більшості дерев і кущів. Молоде листя одних дерев вкрите клейкою пахучою речовиною, інших — пушком; це пристосування до перенесення приморозків.
У травні, одночасно з розгортанням листя, цвіте більшість дерев ікущів.
Надзвичайно яскравим явищем є цвітіння трав'янистих рослин, особливо рослин-ефемероїдів. Ще взимку, розчистивши в лісі невелику ділянку від снігу, можна побачити великі дугоподібні паростки з пуп'янками багаторічних пролісків, молоді стебла медунки, анемони. Зачатки суцвіть і квіток в їх бруньках закладаються значно раніше — влітку або восени. Протягом літа закладаються квітки майбутнього року в пшінки весняної, анемони, рясту та інших рослин. У лісі під час танення снігу молоді рослини нерідко пробиваються через сніг. У широколистяних лісах, де грунт не про­мерзає, ці рослини розвиваються за рахунок підземних органів — кореневищ, цибулин або бульб, в яких відкладаються поживні речовини. За умов перебування рослин під снігом можлива мінімальна асиміляція, оскільки через сніг до зелених рослин проникає певний процент світла.
Ранньовесняні рослини мають цілий ряд пристосувань до несприятливих умов життя, з якими цікаво познайомити дітей підчас спостережень. Так, густе запушений у сон-трави запобігає переохолодженню. Пшінка весняна, мати-й-мачуха закривають на ніч квітки, що також захищає їх від пошкодження приморозками. Ранньовесняні рослини пристосовані до запилення комахами, вони порівняно великі, яскраві, то робить їх помітними для небагатьох у цей час комах. У травні ріст більшості ранньовесняних рос­лин припиняється, надземна частина в багатьох з них пропадає, залишається лише підземна.
Травень — час цвітіння більшості дерев і кущів, а у тих, що відцвіли раніше, визріває і починає розповсюджуватися насіння. Серед них тополі, осики, верби.
У лісі в цей час цвітуть конвалії, купина, зірочник. На луках в кінці травня починається цвітіння злаків. На подвір'ях пишно розцвітають кульбаби. Вдень, коли світить сонце, кульбаба широко розкриває свої кошики, а ввечері закриває їх. Це запобігає намоканню пилку.
Парки і сквери в травні чарують ароматом квітучих дерев, кущів, декоративних квітникових рослин.
Весняні явища вжитті тварин. Потепління, розвиток рослинності сприяє пробудженню тварин, які перебували взимку у заціпенінні. Як свято весни сприймаються в березні польоти кропив'янок, денного павичевого ока, лимонниць, які живляться на перших весняних квітках.
У квітні прокидаються у своїх гніздах мурашки. Проте ще до їх появи з мурашників починають виповзати туруни, жуки-стафіліни, які зимували у гніздах мурашника.
У другій половині квітня бджолярі виставляють на пасіку вулики і бджоли вилітають на перші збори нектару. Разом з бджолами на перших медоносних рослинах можна побачити самок джмелів.
Із настанням тепла і появою молодої рослинності виповзає із своїх зимових сховищ гусінь багатьох метеликів. Гусінь білана жилкуватого й золотогузки спочатку об'їдає бруньки, а потім молоді листочки.
У травні збільшується кількість метеликів. Тепер літають не тільки ті метелики, що перезимували, а й ті, що встигли вийти з лялечок. Найчастіше можна побачити білана капустяного, рійни­цю, вилітає білан жилкуватий.
У всіх мілких водоймах, що добре прогріваються сонцем, у кін­ці квітня вирує життя. Можна побачити вертлявих личинок кома­рів. Вони вилупилися з яєць, які самки комарів відклали по краях берегів ставків і канав. Личинки швидко ростуть і в середині травня перетворюються на лялечок, з яких виходять крилаті ко­марі. Разом з личинками комарів у калюжах можна побачити багатьох інших водяних комах — жуків-плавунців, личинок бабок тощо.
Ще до початку льодоходу припиняється зимове заціпеніння риб. Бурхливі весняні струмки, впадаючи в річку з берегових від косів, приносять під лід не тільки скаламучену глину, а й кисень. Сила течії зростає, у риб пробуджується інстинкт рухатися проти течії. Весняний хід риби пов'язаний з наближенням нересту і має глибокий біологічний сенс. Риба викидає ікру якнайближче до верхів'я річки, адже слабкі мальки зноситимуться вниз швидкою весняною течією. Якби не було цього попереднього підйому, їх усіх винесло б у море.
Під час нересту в деяких риб виявляється інстинкт піклування про потомство. Цікава в цьому відношенні риба колючка, яка трапляється в деяких наших річках і ставках. Самець будує з трави й водоростей справжнє гніздо, склеюючи його за допомогою слизу, а потім заганяє в нього готову до викидання ікри самку. Кожна самка відкладає в гніздо лише по кілька ікринок. Дбайливий батько не тільки стереже гніздо з ікринками, але й освіжає у ньому воду, проганяючи її в гніздо швидкими рухами плавців, а потім кілька днів захищає мальків, поки вони не почнуть самостійно плавати.
Прокидаються земноводні, і у першій половині травня розпочинаються «концерти» ставкових жаб. Мовчазні тритони відкладають ікру. В що пору можна легко пізнати самця за високим гребенем, який прикрашає всю його спину.
Наприкінці квітня виповзають із зимових сховищ черепахи, через якийсь час вони починають паруватися.
У середині квітня прокидаються гадюки, вужі, ящірки. Всі вони люблять лежати на теплому весняному сонці. Через якийсь час після пробудження самки ящірок запліднюються самцями і почи­нають виношувати яйця, які відкладають уже влітку.
Строки прильоту птахів пов'язані з умовами їхнього існування. Раніше за всіх повертаються птахи, які можуть живитися на таловинах. Водоплавні птахи прилітають тоді, коли водойми очища­ються від. криги, комахоїдні — коли з'являються саме ті комахи, якими вони живляться.
Першими з'являються шпаки. Майже одночасно з ними прилітають жайворонки. Через кілька днів після них повертаються самці зябликів. Співати вони починають після прильоту самок.
Приліт ластівок і серпокрильців збігається з появою літаючих двокрилих — мух і комарів, що є основною їх поживою.
Весняний переліт дуже відрізняється від осіннього. Навесні птахи поспішають, вони летять часто з великою швидкістю, щоб зайняти гніздову ділянку. У деяких горобиних ділянки для гніздування займають спочатку самці, до яких потім приєднуються самки. У гусеподібних і хижих птахів гніздову ділянку займають самець і самка разом. Пари у них, як правило, формуються ще під час зимівлі.
Одне з цікавих явищ у житті птахів навесні — шлюбні ігри, які особливо цікаво відбуваються, у куро-, журавлеподібних та інших птахів. Після парування птахи починають будувати гнізда. Різноманітність гнізд залежить від способу життя птахів. Більшість горобиних будують досить досконалі гнізда з глибоким лотком. Як будівельний матеріал використовують суху траву, лишайники, мох, волосся, пір'я. Гніздо розміщують у розвилці гілок і майстерно маскують. Щоб захистити свій дім від небезпеки, деякі птахи бу­дують закриті гнізда-будиночки (довгохвоста синиця, ремез). Є птахи, що полюбляють гніздитися в дуплах (дятли, шпаки, синиці, крути головки, деякі сови). Деякі птахи риють у землі нори, в кінці яких і роблять гнізда. Нора споруджується за допомогою дзьоба і лап. У норах гніздяться берегові ластівки, шурки, рибалочки. Жайворонки, дрімлюги розміщують гнізда на землі.
Кількість яєць у яйцекладці у виводкових птахів, як правило, більша, ніж у гніздових. Наприклад, у куріпки буває 12—26 яєць. Яйця насиджує або один з батьків, або поперемінно самка і самець. Самі тільки самки насиджують у більшості куриних, горобиних, соз. Для вигодовування пташенят потрібно багато корму. В цей час птахи винищують багато шкідливих комах.
У звірів навесні починається линяння. Лисиці, зайці, лосі, олені й інші тварини міняють густий і теплий покрив на легкий, літній. Весна у житті тварин — період розмноження. В березні у молодих ведмедиць ще народжуються ведмежата. З барлогу ведмедиці виходять у середині квітня. Тала вода підмочує ведмедю бік, і звір залишає своє зимове сховище. Насамперед він вирушає шукати мурашники. Цілі дні ходить від однієї купи до іншої, розворушує їх своїми пазурами. Ведмедиці розламують гнилі пні і відшукують в них личинок жуків, викопують цибулини й бульби рослин, ловлять жаб тощо.
Наприкінці березня або на початку квітня народжуються зайченята. Вони відразу зазнають чимало труднощів і, якщо виживають, швидко ростуть. Зайці здатні до розмноження вже на першому році життя.
Майже в цей же час з'являється потомство у білки. Чотири тижні очі білченят закриті, але у півторамісячному віці вони вже швидко бігають, добре тримаються на гілках.
Вовки влаштовують нори найчастіше у глухих, зарослих ярах, обов'язково недалеко від води. В березні у старих вовчиць з'являються ранні виводки: 8—10 сліпих вовченят. Мати годує їх молоком, піклується про них, хоробро захищає. У вихованні дитинчат допомагає і батько-вовк, який приносить здобич, навчає вовченят.
На початку травня щеняться лисиці. Малята живуть у глибокій норі, виритій у глухих місцях.

Навесні у лосів, козуль замість скинутих рогів з'являються нові. Потомство у них народжується з травні. Лосиха енергійно захищає своє дитинча, б'ючи ворога гострими копитами.




Фізична культура
Тепер час трішки розім'ятися, встаємо і повторюємо рухи.


10 квітня, п'ятниця.

Літературне читання

Микола Сингаївський «На врожай»
С 168, виразно читати, усно дати відповіді на запитання та записати прислів’я.


Математика
Повторення вивченого у 3 частині. Тестування.
Сьогодні у нас з вами перевірка знань, контрольна робота у вигляді тестування. Я прошу пройти всіх тест за посиланням до понеділка.13 квітня тест буде заблокований.

Українська мова
Поширені речення.
Завдання: с. 22-25, вправа 39-45, повторити правила.
Повторіть  всі правила, які ви вивчили про речення.



Вправа 39.Запиши  речення в зошит та пошир їх, скориставшись питаннями та словами із довідки. Усно встанови зв'язок слів в одному реченні за алгоритмом з впр.38.
Вправа 40. Прочитай речення, вони непоширені. Підкресли в них граматичну основу(у підручнику).Удоскональ текст, за потреби скористайся довідкою(усно).
Вправа 41. Прочитай уривок із вірша Марії Познанської. Письмово дай відповіді на запитання. Усно встанови зв'язок слів одному реченні. ЗА БАЖАННЯМ виконай звуко-буквений аналіз слова солов'ї.

Дякую за роботу! Ви МОЛОДЦІ!!!





Комментариев нет:

Отправить комментарий

Фотоконкурс "Осінній пейзаж 2020"

 На осінніх канікулах діти проводять вільний час з користю. Між учнями класу проходить конкурс на найкращій осінній пейзаж 2020 року. Прошу ...